Formål med kriseleder
At sikre kriselederen adgang til overblik over de første og mest presserende opgaver efter krisestabens aktivering.
Ved underretning/aktivering
1. Valider og beslut niveau for krisehåndtering
-
- Modtag melding om årsag til aktivering.
- Spørg til behov for umiddelbar assistance.
- Vurdér om kriterier for aktivering er opfyldt og beslut niveau for håndtering.
- Aktivér/underret relevant direktør/kommunaldirektør/kommunikationschef/beredskabsdirektør.
- Underret borgmesteren.
2. Beslut mødested
- Beslut mødested, hvis anderledes end det fastlagte i planen.
- Husk at kriseledelsen eventuelt ikke behøves at samles, hvis koordination over mail og telefon er mulig.
3. Aktivér
Krisestaben aktiveres via telefon eller sms - ikke via besked på en telefonsvarer. Ring videre på alle tilgængelige numre til du har kontakt.
Første møde i krisestaben
4. Følg dagsordenen
Se Dagsorden for krisestabens første møde
Som kriseleder har du følgende umiddelbare opgaver:
- Vurdér sikkerheden for krisestaben. Er det forsvarligt at arbejde, der hvor I er nu?
- Sæt scenen. Tag føring. Skaf overblik over hændelsen. Lyt til input.
- Fordel roller til de fremmødte deltagere i kriseledelsen.
- Start log (Situationsbillede)
- Start interessentanalysen (Kommunikationsansvarlig). Hvem er involveret?
- Tag hånd om de berørte medarbejdere/borgere (Person-ansvarlig).
- Start vurdering af skadesomfang (Proces-ansvarlig). Find ud af, hvor vi er ramt.
- Start intern og ekstern kommunikation:
- Bekræfte, at hændelsen har fundet sted.
- Giv udtryk for din sympati med de berørte medarbejdere eller borgere.
- Fortæl at beredskabsplanen er aktiveret.
- Slut af med at sige, at der vil være yderlige info om 1 time og lev op til dette.