For at håndtere en krise effektivt er det afgørende, at der hurtigst muligt etableres en effektiv krisestyringsledelse (her benævnt krisestab).

Her finder du kommunens plan for aktivering og sammensætning af krisestaben

Sammensætning af krisestab - én forvaltning/stab eller afdeling (driftsniveau 1) Kriseleder: Forvaltnings/afdelings- eller stabschef Kommunikationsansvarlig Relevante medlemmer af forvaltningens/stabens eller afdelingens ledergruppe. Evt. Beredskabschef Ad hoc medlemmer Sammensætning af krisestab - én kommune, flere forvaltninger/stabe/afdelinger (driftsniveau 2) Kriseleder: Kommunaldirektør eller en af denne udpeget stedfortræder Evt. borgmester Relevante medlemmer af direktionen Relevante medlemmer af forvaltningernes chefgrupper/stabenes og/eller afdelingernes ledergrupper Beredskabschef Kommunikationsansvarlig Ad hoc medlemmer StedfortræderFor alle deltageres vedkommende på begge driftsniveauer – men særligt for kriselederfunktionen - skal der være planlagt for stedfortræder i forbindelse med større og længerevarende hændelsesforløb. Stedfortræderen skal som udgangspunkt være på samme organisatoriske niveau som den, der afløses for, eller være udstyret med samme mandat. Stedfortræder for kriselederen udpeges i forbindelse med aktivering af Krisestaben. Det bemærkes, at det i vid udstrækning vil være muligt at udøve kriseledelse uden konstant fysisk tilstedeværelse, men ved brug af videokonferencer, konferencekald, mail, SMS mm.BorgmesterenBorgmesteren kan efter konkret vurdering og behov indgå i krisestaben efter samråd med kriselederen.Ad hoc-medlemmerAd hoc-medlemmer kan eksempelvis bestå af repræsentanter for andre myndigheder, herunder politi, læge fra Styrelsen for Patientsikkerhed og andre.Tværkommunale hændelserVed større hændelser, der har karakter af større ulykke/katastrofe og omfatter flere kommuner vil koordinering af beredskabsaktørernes rolle finde sted i politiets Lokale Beredskabsstab. Ved øvrige hændelsestyper, der ikke medfører aktivering af politiets Lokale Beredskabsstab, men omfatter flere kommuner, eksempelvis Holstebro, Skive, Lemvig eller Struer, håndteres hændelsen på Driftsniveau 2 med koordinering med den anden kommune efter nærmere aftale.Krisestabens støttefunktionerStabene bidrager til den overordnede og tværgående krisehåndtering i form af ressourcepersoner inden for områderne: Byrådssekretariatet - sekretariatsfunktion for krisestaben HR & Økonomisk Sekretariat – understøttende funktion for krisestaben HændelsesevalueringTil struktureret evaluering af et hændelsesforløb i forbindelse med kriseledelsens aktivering, har Nordvestjyllands Brandvæsen udarbejdet en række skemaer. Skemaerne kan anvendes til alle former for hændelser. Evalueringsspørgsmålene er struktureret efter centrale kerneopgaver i krisehåndtering. Hent skemaerne til hændelsesevaluering (word)