Sammensætning af krisestab - én forvaltning/stab eller afdeling (driftsniveau 1) Kriseleder: Forvaltnings/afdelings- eller stabschef Kommunikationsansvarlig Relevante medlemmer af forvaltningens/stabens eller afdelingens ledergruppe. Evt. Beredskabschef Ad hoc medlemmer Sammensætning af krisestab - én kommune, flere forvaltninger/stabe/afdelinger (driftsniveau 2) Kriseleder: Kommunaldirektør eller en af denne udpeget stedfortræder Evt. borgmester Relevante medlemmer af direktionen Relevante medlemmer af forvaltningernes chefgrupper/stabenes og/eller afdelingernes ledergrupper Beredskabschef Kommunikationsansvarlig Ad hoc medlemmer StedfortræderFor alle deltageres vedkommende på begge driftsniveauer – men særligt for kriselederfunktionen - skal der være planlagt for stedfortræder i forbindelse med større og længerevarende hændelsesforløb. Stedfortræderen skal som udgangspunkt være på samme organisatoriske niveau som den, der afløses for, eller være udstyret med samme mandat. Stedfortræder for kriselederen udpeges i forbindelse med aktivering af Krisestaben. Det bemærkes, at det i vid udstrækning vil være muligt at udøve kriseledelse uden konstant fysisk tilstedeværelse, men ved brug af videokonferencer, konferencekald, mail, SMS mm.BorgmesterenBorgmesteren kan efter konkret vurdering og behov indgå i krisestaben efter samråd med kriselederen.Ad hoc-medlemmerAd hoc-medlemmer kan eksempelvis bestå af repræsentanter for andre myndigheder, herunder politi, læge fra Styrelsen for Patientsikkerhed og andre.Tværkommunale hændelserVed større hændelser, der har karakter af større ulykke/katastrofe og omfatter flere kommuner vil koordinering af beredskabsaktørernes rolle finde sted i politiets Lokale Beredskabsstab. Ved øvrige hændelsestyper, der ikke medfører aktivering af politiets Lokale Beredskabsstab, men omfatter flere kommuner, eksempelvis Holstebro, Skive, Lemvig eller Struer, håndteres hændelsen på Driftsniveau 2 med koordinering med den anden kommune efter nærmere aftale.Krisestabens støttefunktionerStabene bidrager til den overordnede og tværgående krisehåndtering i form af ressourcepersoner inden for områderne: Byrådssekretariatet - sekretariatsfunktion for krisestaben HR & Økonomisk Sekretariat – understøttende funktion for krisestaben HændelsesevalueringTil struktureret evaluering af et hændelsesforløb i forbindelse med kriseledelsens aktivering, har Nordvestjyllands Brandvæsen udarbejdet en række skemaer. Skemaerne kan anvendes til alle former for hændelser. Evalueringsspørgsmålene er struktureret efter centrale kerneopgaver i krisehåndtering. Hent skemaerne til hændelsesevaluering (word)