SituationVed IT-nedbrud forstås en situation, hvor hele systemet ikke er tilgængelige i en længere periode op til 3 døgn og hvor det ikke er muligt at tilgå fagsystemet på normalvis. Manglende adgang påvirkes til f.eks., borgeraftaler, kontaktoplysninger, journaloplysninger m.m., MEDCOM korrespondance og intern/ekstern kommunikation i Outlook.AlarmeringAlarm kommer med en udmelding fra KMD, kommunens IT- afdeling, systemadministrator, medarbejdere. SC. Ledere og Nexus systemadministrator vurderer nedbruddets alvor/omfang og forventede længde og vurderer om sundheds- og psykiatrichefen skal orienteres. Mundtlig, telefonisk, mail kontakt til SAS-sundhed medarbejdere.OpgaverVed konstatering af et it-nedbrud, er det vigtigt at udføre nedenstående opgaver: Skab overblik over situationen. Tidsperspektiv/varighed. Hvilke systemer er ikke tilgængelige for hvilke medarbejdere? Skab overblik over konsekvenserne. Hvordan påvirker nedbruddet muligheden for at løse hhv. den normale drift? Sikre at flest mulige opgaver i den normale drift kan opretholdes. HandlingVed fagsystem pt. Nexus nedbrud. Administration og ledelse åbner Teams (back up borgerliste pr. kontor) Teams -> chat -> team nødberedskab -> generelt -> filer backup kørelister -> relevant dato åben køreliste vælg kontor Ved Nexus - medarbejderne har opgavelister via Teams - journalføring på vanlig vis nedskrives på papir.Opgaveliste og journalføring låses inde som personfølsomt papir. Der dokumenteres efterfølgende på den enkelte borger, når der igen er normal drift. Ved Outlook nedbrud kommunikeres via sms. Ved internet nedbrud kobler den enkelte over på net via telefon. Ved Nexus relateret nedbrud kontaktes Nexus administrator i: Pleje & Omsorg, Psykiatri og Rusmiddel og Socialafdelingen.Ledelse og organisationSC ledelse og SC systemadministratorer koordinerer og organiserer.Bemanding og udstyrAlle medarbejdere har egen computer og arbejdstelefon.KommunikationInternt SAS-sundhed medarbejdere. Eksternt SC ledere vurderer hvorvidt der er behov for om/hvem der eksternt skal have kontakt eks. Regionshospital ViborgAndre vigtige opmærksomhedspunkterAlle har arbejdstelefoner og arbejdscomputere.Rettelse / revisionNBOS/HTKJ/MBAL juni 2025.