SituationVed IT-nedbrud forstås en situation, hvor flere kommunale institutioner eller hele systemer er utilgængelige i en længere periode (f.eks. ved ingen forbindelse til internet). Det er ikke muligt at tilgå fagsystemerne, hvilket kan påvirke adgang til f.eks. medicinoplysninger, kontaktoplysninger m.m. for borgere. Dette vil dermed kunne påvirke de kritiske leverancer i form af medicinudlevering til borgere i døgntilbud og i Rusmiddelcenteret samt sikringen af de basale behov på afdelingens døgntilbud.  Derudover er der andre typer af systemer, hvor der ved nedbrud kan opstå kritiske situationer: F.eks. nødkaldeanlæg, teknisk medicinsk udstyr og hjælpemidler.AlarmeringVed IT-problemer følger medarbejderne i første omgang afdelingens vanlige arbejdsgang. Viser problemerne sig at være et mere omfattende nedbrud, orienteres afdelingsleder. Afdelingsleder vurderer pba. nedbruddets alvor og forventede længde om centerleder og sundheds- og psykiatrichefen skal orienteres. Herfra afgør sundheds- og psykiatrichefen om en krisestab skal nedsættes.OpgaverVed konstatering af et IT/strøm-nedbrud, er det vigtigt at udføre nedenstående opgaver:1.    Skab overblik over situationen. Hvilke systemer er ikke tilgængelige for hvilke institutioner? Hvordan er udsigten til løsning af nedbruddet?2.    Skab overblik over konsekvenserne. Hvordan påvirker nedbruddet muligheden for at løse hhv. de kritiske leverancer og den normale drift?3.    Sikre at de kritiske leverancer kan udføres.4.    Sikre at flest mulige opgaver i den normale drift kan opretholdes. Den normale bemandingsplan for weekenden bruges som udgangspunkt i prioriteringen af hjælp til borgerne. Borgere orienteres hvis muligt mundtligt om situationen. Ellers sættes en seddel på yderdøre om kontaktinfo. MedicinhåndteringVed et nedbrud, hvor medicinskemaerne ikke kan tilgås via fagsystemet, dannes der først et overblik over de berørte borgere. Som hovedregel gives doseret medicin ved totalt nedbrud af Omsorgssystemet (se Action card ”Livsvigtig medicin”) DokumentationDokumentation af medicinadministration samt den pædagogiske indsats nedskrives, i perioden hvor nedbruddet gør, at fagsystemet ikke kan bruges. Den nedskrevne dokumentation skal være låst inde, så den ikke er direkte tilgængelig. Dokumentationen indtastes efterfølgende i fagsystemet ved normal drift.Ved normal drift skal afdelingslederen samle op på forløbet.Bemanding og udstyrBehovet for ekstra medarbejdere til de berørte områder bør overvejes. Skønnes der behov for flere medarbejdere vender afdelingsleder med centerleder, hvordan det bedst arrangeres.KommunikationIT-afdelingen sørger for information om erkendte fejlmeldinger til de berørte organisatoriske enheder i kommunen samt til sundhedskrisestaben, hvis den er aktiveret. Når nedbruddets omfang kendes, sker en samlet orientering.Afdelingslederen varetager information og kommunikation til medarbejdere om situationen.Afdelingsleder sikrer ligeledes, at borgere og evt. pårørende bliver orienteret via tilgængelige kommunikationskanaler.Rettelse / revisionDenne indsatsplan er udarbejdet af Keld Ravn Cramer Godkendt af Trine Brøcker den 29. marts 2023.