Målet med indsatsen· At forebygge og/eller minimere truende/voldelig adfærd både mundtligt og/eller skriftligt Hvem retter indsatsen sig imod?• Indsatsen retter sig mod den/de personer, der udsættes for vold, trusler og chikane samt de personer, der overværer episoden• Alle medarbejdere bærer alarm i arbejdsudførsel Når hændelsen sker• Vurder om der er behov for akut hjælp kald 112!• Tryk på alarm/overfaldsalarm, der alarmerer politiet• Giv kollegial psykisk førstehjælp umiddelbart efter episoden• Kontakt leder • Vurder om konkrete foranstaltninger skal iværksættesHandlinger (før, under og efter)Forsøg at nedtrappe konflikten: • Lyt og udvis empati • Præsenter nye muligheder • Skab afstand• Kald eventuelt på en kollega/tryk på alarm Hvis situationen eskalerer:• Bring dig selv og andre i sikkerhed• Forlad stedet Undsæt din kollega• Du er som kollega forpligtet til at komme til undsætning, hvis der er behov for assistance Efter episoden: • Vurder om konkrete foranstaltninger iværksættes(Aflåses yderdør midlertidigt, sættes en informationsseddel om midlertidig aflåsning på yderdøren) • Straks efter hændelsen mundtlig orientering til leder og AMR – herefter orientering til personalegruppen• Opmærksomhed på behov for krisehjælp• Vurder behov for politianmeldelse (anmeldelse helst samme dag og senest 72 timer efter episoden) • Indberet hændelsen i Insubiz (krænkende handlinger eller arbejdsskade)• Vurder behov for forment adgang for borger, og kontakt andre relevante samarbejdspartnere• Arbejdsmiljøgruppe følger op på indberetninger med fokus på at forebygge hændelser fremadrettet Hvis leder og AMR har overværet og/eller været en del af indsatsen, skal der være opmærksomhed på, hvorvidt de kan varetage efterfølgende håndtering. Kollegial førstehjælpGode råd: • Lad ikke den udsatte være alene• Skab ro og tryghed • Lad den udsatte fortælle (gerne igen og igen), hvad der er sket – lyt og stil gerne spørgsmål til episoden• Aktiver (hvis nødvendigt) omsorgsaftalen • Vurderer om det kan være nødvendigt at aflyse en samtale/lukke et tilbud midlertidigt • Leder har efterfølgende ansvar for at sikre, at episoden gennemgås med de øvrige medarbejdere i teamet (Debriefing iværksættes ved behov) • Ledsag kollegaen til skadestuen, hvis det er påkrævet Opfølgning den efterfølgende tid• Hold jævnlig kontakt med den pågældende medarbejder i perioden efter – også ud fra kollegaer på omsorgsaftalen• Støt den pågældende medarbejders tilbagevenden til arbejdet• Giv mulighed for møde mellem skadelidte og andre involverede i episodenKontaktoplysningerTræffes egen afdelingsleder ikke, kontaktes anden afdelingsleder eller centerleder: Ledergruppe: Heidi: (Forebyggelse og projekt afd.) 2448 0337Susanne: (Udekørende) 2137 4917/28 49 78 40Kristian: (Døgn) 6181 5216Nadia: (Rusmiddelcenteret): 2487 8632Mette: (Centerleder): 2962 7891 AMR-gruppe pr. 01.01.24: Bonnie: (Forebyggelse og projekt afd.): 2137 4966Anders (udekørende): 5173 1061Tove (Døgn): 21374922Gitte (Rusmiddelcenteret): 2061 5671Oprettelse / revisionDette action card er revideret af Sikkerhedsgruppen Godkendt af Centerleder