Situation
Alarmering
Alarmer akut hjælp 1-1-2
Opgaver
- At stoppe ulykken og søge hjælp til tilskadekomne.
- At tage vare på borgere, medarbejdere og andre, der har overværet ulykken.
- At tage vare på øvrige borgere og gøre dem trygge.
Handling
- Stop ulykken, hjælp tilskadekomne og ring 1-1-2 ved behov
- Sørg for at samle andre borgere i sikkerhed.
- Tilkald nødvendig hjælp – fx fra kolleger.
- Informer afdelingsleder.
- Giv psykisk førstehjælp til tilskadekomne, vidner, pårørende og andre involverede.
- Afdelingsleder kontakter centerleder og vurdere i samarbejde behovet for fortsat krisehjælp og kontakt evt. psykolog.
- Centerlederen kontaktes med henblik på orientering af Socialchefen. I samarbejde vurderes behovet for kontakt til pårørende, debriefing af de involverede medarbejdere, kriseforebyggelse og/eller behandling samt pressekontakt mv.
- Arbejdstilsynet kontaktes og informeres.
Ledelse og organisation
Personalet på ulykkesstedet eller afdelingslederen samarbejder eventuelt med indsatsledelsen i forhold til socialpædagogisk indsats.
Såfremt der er redningsfolk og politi på ulykkesstedet leder de indsatsen.
Bemanding og udstyr
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere:
Kommunikation
Personalet på ulykkesstedet informerer afdelingslederen om episoden.
Afdelingslederen kontakter centerlederen og informerer om episoden.
Centerlederen informerer Socialchefen om episoden.
Socialchefen vurderer, om krisestaben skal indkaldes.
Centerlederen – evt. afdelingslederen efter aftale - er ansvarlig for, at pårørende orienteres om situationen.
Centerlederen – evt. afdelingslederen efter aftale - informerer personale på tilbuddet.
Oprettelser/revision
Godkendt af Socialchef, Heidi Becker-Rasmussen den 15. februar 2022