SituationArbejdsulykke, hvor borgere eller medarbejdere er involveret.AlarmeringAlarmen kan komme fra medarbejdere, borgere eller pårørende, tilfældige vidner m.v. Alarmer akut hjælp 1-1-2Opgaver At stoppe ulykken og søge hjælp til tilskadekomne. At tage vare på borgere, medarbejdere og andre, der har overværet ulykken. At tage vare på øvrige borgere og gøre dem trygge. Handlinger Stop ulykken, hjælp tilskadekomne og ring 1-1-2 ved behov Sørg for at samle andre borgere i sikkerhed. Tilkald nødvendig hjælp – fx fra kolleger. Informer afdelingsleder. Giv psykisk førstehjælp til tilskadekomne, vidner, pårørende og andre involverede. Afdelingsleder kontakter centerleder og vurdere i samarbejde behovet for fortsat krisehjælp og kontakt evt. psykolog. Centerlederen kontaktes med henblik på orientering af Socialchefen. I samarbejde vurderes behovet for kontakt til pårørende, debriefing af de involverede medarbejdere, kriseforebyggelse og/eller behandling samt pressekontakt mv. Arbejdstilsynet kontaktes og informeres. Ledelse og organisationNormalt vil en arbejdsulykke ikke aktivere krisestaben. Personalet på ulykkesstedet eller afdelingslederen samarbejder eventuelt med indsatsledelsen i forhold til socialpædagogisk indsats. Såfremt der er redningsfolk og politi på ulykkesstedet leder de indsatsen.Bemanding og udstyrAdgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere: www.hjertestarter.dkKommunikationPersonalet på ulykkesstedet informerer afdelingslederen om episoden. Afdelingslederen kontakter centerlederen og informerer om episoden. Centerlederen informerer Socialchefen om episoden. Socialchefen vurderer, om krisestaben skal indkaldes. Centerlederen – evt. afdelingslederen efter aftale - er ansvarlig for, at pårørende orienteres om situationen. Centerlederen – evt. afdelingslederen efter aftale - informerer personale på tilbuddet.Oprettelse/revisionDenne indsatsplan er udarbejdet af Mette Elten og Bettina Grøne. Godkendt af Socialchef, Heidi Becker-Rasmussen den 15. februar 2022