Der er flere situationer, der kan udfordre den daglige drift, og der kan være tale om en kombination:
Ekstraordinært højt sygefravær hos personalet. Det vil sige et sygefravær, der presser det aktuelle serviceniveau.
Mange borgere med smitte i eget hjem eller i botilbud mv., som kræver ekstraordinære forholdsregler eller ekstra pleje, der betyder at opgaveløsningen kræver flere medarbejderressourcer.
Mange udskrevne patienter fra hospitaler til botilbud, som er smittet eller skal være i karantæne. Det kræver ekstraordinære forholdsregler, der betyder at opgaveløsningen kræver flere medarbejderressourcer.
Borgere der oplever en væsentlig ændring af dagligdagen som følge af en epidemi/pandemi, og derved ændrer adfærd, som betyder en mere ressourcekrævende pædagogisk indsats.
Den enkelte leder skal overveje hvordan den enkelte situation skal håndteres:
Her og nu.
De næste 2-3 dage.
Fra dag 4 og til at situationen er normal igen.
Lederen kan justere på personalet, omlægge og udskyde opgaver, og disse ting kan ske samtidigt.
I den forbindelse er det vigtigt at lederen har et overblik over hvilke medarbejdere, der evt. kan gå op i tid, og i hvilket omfang det er muligt at trække på vikarer.