Afdelingens kritiske funktionerDe kritiske funktioner på pleje- og omsorgsområdet: At sikre borgerne får den nødvendige hjælp At sikre personalet er klædt på til den aktuelle opgave Modtagelse, pleje og behandling af ekstraordinært udskrevne patienter samt andre syge, tilskadekomne og smittede, der opholder sig i eget hjem Behandling af lettere tilskadekomne til aflastning af sygehuse Varetage hygiejniske foranstaltninger samt forebygge infektioner og epidemiske sygdomme Yde omsorg til tilskadekomne, syge og handicappede, herunder evt. krisehjælp Intern krisestyringsorganisationKriseleder på kriseniveau 1: Pleje & Omsorgschef, Jan Bendix Jensen, 2034 3060, mail: jben@skivekommune.dk Pleje- og Omsorgschefen er ansvarlig for at vurdere omfanget af den indtrufne hændelse og herunder vurdere, om ledergruppen skal indkaldes og om der skal rettes kontakt til private leverandører. Der skaffes et overblik over krisens omfang. Derefter koordineres og igangsættes de nødvendige handlinger ud fra den aktuelle indsatsplan. En vigtig del af krisehåndteringen er indsamling af informationer om hændelsens omfang og beskaffenhed. Dette gøres ved: Logføring af situationens udvikling Udfærdigelse af beslutningsreferater fra møder Håndtering af klassificerede/følsomme informationer indenfor sundhedsområdet Overvåge indrapporteringer til kommunen via e-mail, telefon og andre medier under krisen Løbende kontakt med decentrale institutionsledere i området At følge mediebilledet, holde tæt kontakt til eksterne samarbejdspartnere og sikre koordination med krisekommunikationen Kriselederen er ansvarlig for evt. udpegning til følgende rolle (husk også at udpege stedfortrædere): Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation Ansvarlig for involverede personer Ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer Ansvarlig for kommunikation Mødested: Primært samlingssted ved aktivering af krisestaben på driftsniveau 1:Pleje- og Omsorgschefens kontor i lokale 1-33 – Torvegade 10. Krisestaben kan desuden beslutte at mødes på anden lokalitet efter konkret vurdering. I givet fald informeres de øvrige deltagere i forbindelse med aktivering. Indkaldelse: Kontakt sker med telefon, sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes primært. Chefer/ledere i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon uden for normal arbejdstid.Understøttelse af kommunens øverste krisestabPleje- og Omsorgschefen kan deltage i den øverste krisestab, når det er relevant. Pleje- og Omsorgschefen tager ved behov kontakt til direktør i Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen.AlarmeringAlarmering ved større ulykker kan indgå til Nordvestjyllands brandvæsen. Meldingen videregives til vagthavende indsatsleder, som underretter beredskabsdirektøren. Beredskabsdirektøren fastsætter beredskabsniveau og kan alarmere krisestab og relevante afdelingsledere. I forhold til Sundhedsberedskabet kan alarm og varsling også komme fra Regionens Akutfunktion, Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed og Redningsberedskabet. Interne hændelser som afviger fra den enkelte afdelings normale driftssituation: Indsatsen starter i egen afdeling eller stab på baggrund af indarbejdede procedurer. Hvis afdelingens egne ressourcer ikke er tilstrækkelige til at genoprette driften til normalt niveau, skal afdelingschefen foretage en hurtig vurdering af beredskabsniveau for opgavens løsning. Afdelingschefen kontakter beredskabsdirektøren og i fællesskab fastsættes det endelige beredskabsniveau.Alarm og varsling kan komme fra borgere, medarbejdere og ledelse i Pleje og Omsorg. Modtager af alarm involverer straks nærmeste leder med henblik på eventuel aktivering af krisestaben, jf. aktiveringsprocedure i Generel Plan for Fortsat Drift. Alarmering sker telefonisk.Opgaver i den rollebaserede krisestyringOpgaver til kriselederen: Valider og beslut niveau for krisehåndtering Beslut mødested Aktiver Mødeledelse og uddelegering af opgaver Kontakt relevante interessenter/myndigheder Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation Mød på den aftalte lokalitet Tilvejebring det samlede situationsbillede Indret krisestabens mødelokale Opstart log Opstart af løbende situationsbillede Sørg for iværksættelse af skærpet overvågning af relevante funktionspostkasser Opgaver til ansvarlig for involverede personer Mød på den aftalte lokalitet Bidrag til situationsbillede og interessent analyse Tag hånd om involverede medarbejdere/borgere Kommuniker med berørte medarbejdere Opgaver til løsnings/procesansvarlig Mød på den aftalte lokalitet Bidrag til situationsbillede og vurdering af skadesomfang Sikre fortsat drift Kommuniker med leverandører Opgaver til ansvarlig for kommunikation Mød på den aftalte lokalitet Aktiver krisekommunikations-teams første møde Følg indsatsplan for krisekommunikation Sikre tydelig, troværdig, autentisk og korrekt information Etabler arbejdsfaciliteter for krisestyringsteametKontaktpersoner i Pleje & OmsorgPleje- og OmsorgschefJan Bendix Jensenmob.: 2034 3060 Sektionsleder for Visitation og HjælpemidlerPia Toft JepsenMob.: 2222 8103 Leder af HjemmeplejenSusanne Brogaardmob.: 2034 3021 Leder af Plejeboligenheden samt souschef for Pleje- & OmsorgschefMarianne Frostmob.: 2034 3002 Sektionsleder for Udvikling & AdministrationTue Linderothmob.: 2222 0691 Hjemmeplejen Hjemmeplejen Durup og Fur:Inga Jeppesenmob.: 2335 2491 Hjemmeplejen Jebjerg og dagcentre:Doris Bisgaardmob.2034 3004 Hjemmeplejen Balling og Akutteam:Ida Rumpmob.: 2034 3012 Hjemmeplejen Midt:Charlotte Lunde AndersenMob. 2487 8039 Hjemmeplejen Skive/Højslev:Birgitte AndersenMob. 2157 9872 Hjemmeplejen Skive/Højslev:Gerda Andersenmob.: 2034 3022 Plejeboligenheden - Område 1 Jebjerg plejecenter:Anne Mette Lynge Sørensenmob.: 2034 3007 Selde PlejecenterHeidi Steensgaard Madsenmob.: 5171 5058 Roslev PlejecenterLone Saabymob.: 3196 8157 Durup Plejecenter:Anne Mette Lynge Sørensenmob.: 2034 3007 Glyngøre PlejecenterAnne Mikkelsenmob.: 2090 5591 Breum Plejecenter:Matthew Larsenmob.: 2264 9263 Plejeboligenheden - Område 2 Balling Plejecenter:Karen HøyerTelefon 2034 3010 Oddense Plejecenter: Hanne Jeppesenmob.: 3191 5039 Rødding Plejecenter: Anette Sørensenmob.: 2034 3003 Lem Plejecenter: Anita Nielsentlf.: 2269 5899 Marienlyst - plejeboliger: Annette Toftmob.: 2034 3023 Marienlyst - Gnisten: Pia Timmersmob.: 2034 3023 Plejeboligenheden - Område 3 Højslev Plejecenter:Margrethe Odlandmob.: 2034 3020 Plejecenter Bøgely:Joan Olesenmob.: 2462 0337 Gammelgaard:Birgitte Kassowmob.: 2034 3019 Skovbakkehjemmet, Teknisk afdeling: Mette Palshøjmob.: 2034 3015 Plejeboligenheden - Område 4 Vaskeri:Pia Toft Jepsen / Jenni Mølgaardmob.: 2222 8103 / 9915 6525 Møllegården – det åbne center:Hanne Christiansen, aktivitetsmedarbejdermob.: 2116 5264Oprettelser / revisionDenne delplan er udarbejdet af Helena Rahbek helpe Godkendt af Lars Olesen den 21.12.2021. Denne indsatsplan er revideret af udviklingskonsulent Samantha Drejer Thomsen og udviklingskonsulent Christina Haferbier. Godkendt af Pleje- & Omsorgschef, Jan Bendix Jensen den 31.03.2023.