Der skal ikke foretages speciel afsluttende rengøring på plejehjem, bosteder eller i hjemmeplejen, hvor borgeren bliver boende i boligen.
Følgende kasseres:
Anbrudte handskekasser.
Papirhåndklæder.
Engangsudstyr, der har ligget fremme under isolationen.
Følgende anbefales kasseret
blade, aviser og lignende.
Der skal foretages slutrengøring på akutpladser og midlertidige pladser.
Boligen, møbler, udstyr samt bad/toilet rengøres med almindelige rengøringsmidler.
Efterfølgende foretages desinfektion af seng, sengebord, stole/borde, udstyr, vandrette flader og kontaktpunkter fx: håndtag, sengehest, vandhaner, toiletsæde, toiletskylsknap, og kontakter til lys med overfladedesinfektion med ethanol 70-85%.
Tæpper og møbler af stof støvsuges med støvsuger med HEPA-filter; støvsugerpose og filter skiftes efter rengøringen.
Støvsugere og andet rengøringsudstyr rengøres og overfladedesinficeres med overfladedesinfektion med ethanol 70-85% mellem hver borger.
Gulvet vaskes.
Dyne og hovedpude vaskes og/eller varmedesinficeres ved minimum 80°C.
Madrasovertræk rengøres og desinficeres.
Øvrige tekstiler sendes til vask.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler i borgerens bolig, skal rengøres med vand og sæbe og efterfølgende desinficeres med ethanolsprit 70-85% (alternativt klorholdigt produkt 1000 ppm).
Hjælpemidler der skal sendes retur til hjælpemiddelservice skal også rengøres og desinficeres inden.